نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

جان باختن 3303 کارگر در 2 سال گذشته براثرحوادث کاری !

شغل: بازی با مرگ در حاشیه آزادراه.

فارس طی گزارشی بتاریخ 3 اسفند،از جان باختن 3303 کارگر در 2 سال گشته براثرحوادث کاری خبرداد.

برپایه این گزارش، در سال 90، 1507 نفر و در سال 91 ،1796 نفر از کارگران شاغل در بخشهای مختلف جان خود را از دست داده اند که این موضوع هشداری جدی به حساب میآید.

بنابهمین گزارش،دربخش معدن در سال 89 حدود 50 نفر و در سال 90 ،44 نفر از کارگران جان خواد را در حوادث شغلی از دست داده اند.

  در کل کشور 5246 معدن فعال وجود داردو 84582 نفر در معادن کار میکنند.

به استناد ماده 34 قانون معادن و ماده 96 قانون کار دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئول تامین حفاظت فنی و ایمنی معادن هستند اما متاسفانه در حوادث معادن اکثراً کارفرمایان و کارگران بعنوان محکومین اینگونه حوادث معرفی میشوند.

 طبق قانون، بررسی صلاحیت بهره برداران معادن باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود، به این معنی که این وزارتخانه وظیفه دارد قبل از شروع به کار یک معدن تمام جوانب ایمنی را در نظر بگیرد.

یکی از مشکالت موجود این است که همین بازرسین در صورت بروز حوادث بعنوان کارشناس در جهت شناخت مقصر و میزان خسارات مشاوره میدهند و متاسفانه اکثرا کارفرمایان را مقوصر میشناسند. در  حالیکه بازخواست کافی از بازرسین ادارات کار و مسئولیت مربوط به معادن در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در روند بررسیها کمتر مورد توجه قرار میگیرد.