نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

روز جهانی کارگر در ایران را به روز حمایت و هم­بستگی با کارگران افغان در ایران تبدیل کنیم!

سه میلیون کارگر افغان در ایران بخش مهمی از طبقه­ی کارگر ایران را تشکیل می­دهند. بخشی که به شدیدترین شکلی توسط سرمایه­داران ایرانی استثمار، و به دست عوامل حکومتی آن به طور روزمره و بی رحمانه­ای تحقیر و مورد اذیت و آزار، ضرب و شتم، بازداشت،  اخراج و اعدام قرار دارد. همگی ما از اخیرترین پرده­ی این سناریوی دردناک در نظام آباد قزوین خبر داریم. واقعه­ای که در آن بیش از دویست خانه با وسایل آن تماما به آتش کشیده شد، پانصد سر از احشام مهاجرین افغان سر بریده شد، به زنان و دختران آنان تجاوز شد، و آخرین خبر این که ده مزبور از تمامی ساکنین هستی از دست داده­ی افغانی خود پاک شد.   به نظر من این­ها همگی دلایل کافی هستند برای این که علاوه بر وظیفه­ی توقف ناپذیر انترناسیونالیستی خود، به منظور اعتراض به این عمل جنایت­کارانه، و ابراز عکس­العمل در برابر آن، و برای نشان دادن هم­دردی طبقه­ی کارگر ایران با کارگر بی پناه افغان، ماه می امسال را به عرصه­ای برای ابراز این اتحاد طبقاتی تبدیل نمائیم، تا در ضمن، از این طریق مشت محکمی بر دهان یاوه گوی ناسیونالیسم ایرانی که در پشت همه­ی این جنایات قرار داشته و شب و روز به تحقیر کارگر افغان و ایجاد دودستگی میان او و کارگر ایرانی مشغول است، زده باشیم.

بگذارید به سه میلیون کارگر افغانی که زیر تحقیر و سرکوب عناصر ایرانی است، نشان دهیم که در این دنیای سرکوب­گر تنها یک حامی مصمم و وفادار دارد، و آن کارگر سوسیالیست و پیش­روی است که برای آزادی کُل طبقه­ی کارگر از هر رنگ و ملیتی می­جنگد. بگذارید به کارگر افغان نشان دهیم که اگر سرمایه­دار ایرانی هزار ظلم و جنایت در حق او اعمال می­نماید، سوسیالیست و کارگر ایرانی دست یاری و حمایت به سوی او دراز می­کند.

من به دلایل بالا از همه­ی سازمان دهندگان جشن­ها و تظاهرات اول ماه می، در داخل و خارج کشور، از همه­ی سازمان­ها و گروه­ها و احزاب سیاسی، تشکل­های زنان و دانش­جویان، و به خصوص از همه­ی کارگران و تشکل­های کارگری داخل ایران، درخواست می­کنم که در فطع­نامه­ها و بیانیه­های خود به مناسبت اول ماه می، بر حمایت از کارگران افغان و مطالبات آن­ها تاکید ویژه نموده، به خصوص واقعه­ی دل­خراش نظام آباد قزوین را محکوم نمایند. ما با خوشحالی با ذکر یک به یک این بیانیه­های هم­دردی در برنامه­ی تلویزیونی خود در کانال ماهواره­ای «پیام افغان» که هر هفته ده­ها هزار کارگر افغان به تماشای آن می­نشینند، مراتب این هم­بستگی طبقاتی را به گوش کارگران افغان رسانده، هم­راه با شما، روز جهانی کارگر را به روز واقعی هم­بستگی انترناسیونالیستی میان همه­ی کارگران ساکن ایران تبدیل می­کنیم.

 

زنده باد روز جهانی کارگر

برقرار باد اتحاد میان کارگران ایرانی و افغانی ساکن ایران

 سیامک ستوده

بیست و دوم آوریل 2014