نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

زنان در جنگی نابرابر!

در روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین)، ۲۷۶ دختر دانش‌آموز توسط بوکوحرام به گروگان گرفته شدند. چند تن از گروگان ها موفق شدند از دست آدم ربایان بگریزند. اما ۲۲۳ دختر هنوز اسیر بوکوحرام هستند. در زمان گروگانگیری، دانش آموزان بی دفاع در مدرسه خواب بودند.

تصویری از این دختران منتشر شده که با چشم هایی نگران و وحشت زده، همه حجاب دارند. به گفته بوکوحرام، همه دختران مسلمان شده اند. این خبر واکنش هایی را از سوی اسلام گرایان و اسلام شناسان تا کاخ سفید از سوی میشل اوباما را دربر داشت. 

 اکنون گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری این کشور در پیامی تلویزیونی ”جنگ تمام‌عیار“ علیه جنگجویان بوکو حرام را اعلام کرده است. عده ای از مسلمانان و اسلام شناس جهان عرب و رهبران دینی برای منافع و نجات اسلام از زیر تیغ اینهمه ددمنشی و وحشیگیری و خشم افکار عمومی در صدد آن بر آمده اند که این عمل را قبیح بدانند.

محمد ساعد ابوبکر سوم، رهبر دینی مسلمانان نیجریه این عمل را محکوم کرد و گفت: ”در اسلام جایی برای تروریسم وجود ندارد“!
اسلامیون و میشل اوباما ریاکارانه ماسک انسان دوستی را به چهره زده اند. این نهایت دست کم گرفتن شعور انسان هاست.
این دختران اسیرانی هستند که قربانی خشونت های مذهبی و اسلام گرایان شده اند. بوکوحرام هر روز برای گروگان هایش که همگی زن هستند، هرزمان تصمیمی میگیرد گاه تهدید می کند که گروگان ها را به عنوان بردگان می فروشد و یا باید در گروه بمانند و با اعضای بوکوحرام ازدواج کنند. این واقعیت اسلام و مذهب است که برای زن پشیزی ارزش قایل نیست و زن در اسلام برده است و جزء غنایم جنگی محسوب می شود.
فرمان ”جهادالنکاح“ در سال ۲۰۱۳، نیز بازتاب گسترده ای داشت. زنان مسلمان از سوی مفتی – وهابی آنقدر تشویق و مسخ می شدند تا به امید به بهشت رفتن خود را در اختیار جهادگران سوری قرار دهند و این زنان مورد تجاوز مکرر جنسی قرار می گرفتند.
جمهوری اسلامی هم همین کار را می کند، با قدرت سرکوبگری و شریعت اسلامی، زنان را وادار به انقیاد می کند. فردی بنام هادی شریفی در رسانه خبری وزارت اطلاعات بنام ”تسنیم“ درباره آزادی های یواشکی و برداشتن حجاب زنان می گوید: ”چون زن زیبایی هایش را به نمایش گذاشته، اگر مرد با عریانی های وی تحریک شود دلیلی ندارد برای رفع میل جنسی خویش از زن اجازه بگیرد پس چیزی بنام تجاوز معنا پیدا نمی کند ”حق التذاذ مرد درقبال حق عریانی زن ” و تجاوز به زن بی حجاب را آزاد می داند.“
صحبت های اخیر هادی شریفی بی شباهت به حرف های شیخ سلفی احمد محمود عبدالله نیست که درمورد شرکت زنان در اعتراضات مصر گفت: زنان معترض در میدان تحریر بی‌شرم و حیا و خواهان تجاوز هستند. به اعتقاد وی زنانی که به میدان تحریر می‌‌روند لخت هستند و هدف آن‌ها این است که به آن‌ها تجاوز شود!
تمام این اتفاقات و گفته ها در دنیا ، نشان می دهد که چقدر این دیدگاه ها و رفتار خشونت بار علیه زنان به هم نزدیک است و منافع مشترکی دارند و چقدر زنان در جای جای دنیا دردها و معضلات و مطالبات مشترکی دارند؛ هرکدام از این گروه های اسلامگرایان با افکار پوسیده به زبان و روشی، قصد به انقیاد کشیدن و استثمار زن را دارند.
بوکوحرام اگرچه با گروگانگیری برای بسیاری از ما شناخته شد و بر سر زبان ها افتاد ولی اینان یک شبه از زیر بوته سردرنیاورده اند. این گروه افراطی و سازمان یافته از دل گروه القاعده نشأت گرفت و هردو گروه با دیدگاهی کاملا مشابه و پسرفتگرایانه خواهان تعطیلی مدارس و تحمیل قوانین شریعت هستند و زنان و کودکان را به اسارت میگیرند، تجاوز می کنند و بسیاری از خانه ها همراه با سکنه اش را به آتش می کشند.
گزارش های سازمان ملل، روزنامه گاردین و منابع بسیار دیگر نشان می دهند که چگونه بوکو حرام، از القاعده نشأت گرفته و از طرف عربستان سعودی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزش های نظامی قرار میگیرد. اکنون دولت آمریکا از زبان میشل اوباما برای دختران گرو گرفته شده اشک تمساح می ریزد و گروگانگیری دختران محصل را توسط گروه بوکوحرام محکوم می کند و سرباز و هواپیماهای شناسایی و بدون سرنشین به منطقه می فرستد. این در حالی است که خود این ها سازماندهندگان اولیه القاعده و طالبان در افغانستان بوده اند و در نتیجه ی سیاست های کشورهای سرمایه داری ازجمله آمریکا و اروپا، ارتجاع و بنیادگرایی مذهبی رشد چشمگیری پیدا کرده. است.
همه این واقعیات تلخ نشان می دهند که مبارزات زنان برای رهایی با چه دشواریها و راه سختی مواجه است. زنان و دختران جوان علاوه بر استثمار اقتصادی از جانب سرمایه داران، با انواع ستم جنسی دیگر از جمله تعرض باندهای سیاه مذهبی و اسلامی به حقوق و ازادیها و حرمت انسانی شان روبرو هستند.
راه نجات زنان و بشریت امروز، به مبارزه ای گسترده و عمیق و همه جانبه علیه نظام سرمایه داری و ایدئولوژی گندیده و فاسد مذهبی، نیاز دارد. تنها در جامعه سوسیالیستی و آزاد و برابر، زنان و کل بشریت از نکبت نظام سرمایه داری و ارتجاع مذهبی نجات می یابند.


مونا شاد