نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

خصلت روز جهانی کارگر ٩۴

کارگران و مردم در شرایطی به استقبال برگزاری روز جهانی کارگر میروند که فاکتورهای قابل اتکا در عرصه مبارزات کارگران، معلمین و پرستاران با خواست “معیشت و منزلت”، ده ها اعتصاب، تجمع و آکسیون های خیابانی را انجام داده اند. این اعتراضات خصلت و همه گیر بودن خواستهای میلیونها نفر از مزدبگیران جامعه را رقم زده، فضای سیاسی ـ اعتراضی را بر یاس و ناامیدی غالب کرده و همچنین تعرض و طرح مطالبات برای افرایش دستمزدها، حقوق مناسب و رفاه را در راس جنبش اعتراضی قرار داده است.  عرصه های اصلی اعتراضات؛ سال ٩٣ سال مبارزات کارگران برای افزایش دستمزد بود. یک عرصه دائمی اعتراض کارگران در مراکز تولیدی و صنعتی مبارزه برای افزایش دستمزدها، است. هفتم دی ماه اعتصاب کارگران پارس خودرو سایپا برای افرایش دستمزد، هفدهم دی ماه اعتصاب غذای یکپارچه کارگران ایران خودرو در اعتراض به کمی دستمزدها و پائین بودن پایه حقوقی شان، ١١بهمن اعتصاب کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتردراعتراض به پائین بودن دستمزد. اینها نمونه هایی از اعتصاب و اعتراضاتی بودند که کارگران در یک ماه قبل از مصوبه شورای عالی کار در سال ٩۴ انجام داده اند. در سال ٩٣ ده ها اعتصاب و اعتراض کارگران برای افزایش دستمزدها توسط کارگران انجام شده است.

حداقل دستمزد سال ٩۴ با افرایش ١٧درصد٧١٢۴٢۴ تومان بالاخره با “چک و چانه” های چند روزه دولت، کارفرما و سیرک هماهنگ تشکلهای زرد با پایان جلسه شورای عالی کار تصویب و اعلام شد. همچنین برای سال آینده حق مسکن ۴٠ هزار تومان و پایه سنوات در ماه ٣٠ هزار تومان تعیین شده است و حق بن کارگران از ٨٠ هزار تومان به ١١٠ هزار تومان افزایش یافت. دستمزد سال ٩۴ با احتساب کل مزایا(حق مسکن. پایه سنوات و بن کارگر) زیر ٩٠٠هزار تومان عملا ادامه ریاضت کشی اقتصادی و دستمزد ناچیز و دامن زدن به فلاکت و فقر بیشتر برای میلیون ها نفر از کارگران و مزدبگیران جامعه است. با اعلام این اندازه از میزان نرخ دستمزدها اعتراضات کارگران در مراکز کارگری وارد دوره و فاز جدید شد. کارگران اعلام کردند که مصوبه شورای عالی کار قابل قبول نیست.
یکی از نقطه درخشش های جنبش اعتراضی کارگری و مردم در سال ٩٣، اعتراضات گسترده معلمان بود. دور جدید این مبارزات در واقع از دی ماه ٩٣ شروع شد. ۶ هزار معلم طوماری اعتراضی انتشار دادند که در آن خواست افزایش دستمزدها را مطرح کردند و با اشاره به وضع نابسامان آموزش و پرورش خواستهایشان را طرح کردند. همچنین در روز آخر دی ماه و اول بهمن ماه معلمان اعتصاباتی داشتند و در بسیاری از مدارس در تهران و شهرهای مختلف سر کلاس های درس حاضر نشدند. بعد از آن در سوم اسفند ماه معلمان اعتصاب اخطاری دیگری داشتند که در آن هزاران معلم دست به اعتصاب زدند. بیست و هفتم فروردین٩۴ معلمین در ابعاد گسترده در ده ها شهر دست به تجمعات اعتراضی زدند. حمایت و شرکت دانش آموران و دانشجویان و خانواده هایشان بر ابعاد قدرت تجمعات در خیابانها افزود. از اوایل بهمن ٩٣ اعتراض پرستاران و معلمین مبارزه خیابانی برای معیشت و منزلت را رقم میزند. معیشت و منزلت شعار عمومی میلیونها نفر از کارگران، معلمین، پرستاران و جوانان بیکار است. حقوق مناسب و رفاه به معنی نجات زندگی و معیشت از زندگی چهار برابر زیر خط فقر به مساله محوری جامعه کشیده شده است.
روز جهانی کارگر یازده اردیبهشت در راه است. شرایط مناسب بر بستر اعتراضات گسترده سال٩٣ فراهم شده. شعار مشترک و همگانی “معیشت و منزلت” همه جا در اعتراضات کارگران، معلمین و پرستاران طنین انداز شده. بیست و هفتم فروردین یک اعتراض گسترده خیابانی علیه فقر و برای معیشت و منزلت بود.
روز جهانی کارگران در موقعیت بسیار متفاوتی در مقایسه با سالهای قبل برگزار میشود. کارگران و فعالین کارگری در شرایط مساعدی به استقبال برگزاری مراسم و جشن روز کارگر میروند. شرایط سیاسی ـ اجتماعی و اعتراضی در التهاب و تحرک معلمین و پرستاران و مبارزه برای معیشت و منزلت خصلت مبارزات را تعیین کرده است.
برگزاری میتینگ های مشترک در روز جهانی کارگر، در هماهنگی با معلمین، پرستاران و جوانان بیکار و دانشجویان نقطه عطف بزرگ مبارزه توده های میلیونی ناراضی از زندگی زیر خط فقر خواهد بود.
کارگران در بیانیه هایشان اعلام کرده اند؛ “ما کارگران در این روز خواهان افزایش فوری حداقل مزد به سه میلیون تومان، پایان دادن به فقر و بی حقوقی و یک زندگی انسانی شاد و مرفه خواهیم شد و پرداخت فوری دستمزدهای عقب افتاده، لغو قراردادهای موقت، پایان دادن به اخراج سازیها و حق برپائی تشکلهای مستقل کارگری را فریاد خواهیم زد. ما بر علیه صدور حکم شنیع شلاق بر علیه کارگران معترض متحدانه اعتراض خواهیم کرد، خواهان لغو احکام صادر بر علیه کارگران معترض و نماینده های آنان از جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی تا کارگران چادرملو و دیگر کارگران در معرض تعقیب قضائی در سراسر کشور خواهیم شد و بطور یکپارچه ای آزادی کارگران دربندی همچون شاهرخ زمانی، بهنام ابراهیم زاده تا رسول بداقی و کوروش بخشنده و یوسف آبخرابات و مهدی شاندیز و دیگر کارگران دربند را طنین انداز خواهیم کرد. روز کارگر روز نمایش قدرت اتحاد کارگران در مقیاسی جهانی است، ما نیز در ایران متحدانه به استقبال این روز بزرگ خواهیم رفت”.

اول اردیبهشت ١٣٩۴
٢١آوریل ٢٠١۵

نسان نودینیان