نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

کارگران کارخانه فولاد زاگرس! تصمیم اداره کار قروه را ناکام کنید!

اخیرا اداره کار قروه بر حکم اخراج کارگران کارخانه فولاد زاگرس پافشاری کرده و با همکاری کارفرما و تعدادی از نهادها قصد اجرای این حکم را دارد. کشمکش و اعتراض کارگران فولاد زاگرس با اداره کار، شهردار و کارفرمای کارخانه برای احقاق و تامین حقوق بیکاری سابقه ای طولانی دارد. در  ٢٩ شهریور ماه ٩٣ اتحادیه آزاد کارگران ایران با تیزبینی و با احساس مسئولیت و در دفاع از مطالبات کارگران با انتشار اطلاعیه ای روند اخراج و توطئه های نهادهای دولتی و کارفرماها را افشا و اعلام کرد. با باز خوانی این اطلاعیه مهم و ارزنده جنبش کارگری و کارگران فولاد زاگرس به عمق توطئه های اداره کار بیشتر آشنا شده و میتوانند با درسگیری از این اطلاعیه آنرا چراخ راهمنای تداوم اعتراضات خود کنند.  کارگران فولاد زاگرس کارنامه درخشانی از اعتراض علیه کارفرما و نهادهای دولتی را دارند. تجارب بسیار گرانبها از اعتراض جمعی و با اتکا به مجمع عمومی را تجربه کرده اند. قدرت اعتراض کارگران و مکانیسم های بکارگیری تصمیمات جمعی در مجمع عمومی خود، درسهای ارزشمندی در جنبش کارکری را ثبت کردند. کارگران کارخانه فولاد زاگرس میتوانند با اتکا به این اعتراضات مثبت و تجربه شده، توطئه اداره کار قروه را ناکام کنند. در این نوشته بخشهایی از اطلاعیه اتحادیه آزاد کارگران ایران و همچنین خبر حکم اخراج را آورده ام.

 

مروری بر اطلاعیه ای ارزنده در ارتباط با تعطیلی، اخراج و توطئه های دولت و کارفرما علیه کارگران فولاد زاگرس!

با گذشت نزدیک به دوسال از اعتراضات کارگران فولاد زاگرس قروه، اداره کار قروه بر تایید حکم اخراج کارگران این کارخانه پافشاری میکند.  کارخانه فولاد زاگرس از ١٨ تیر ماه سال ٩٢ و با اخراج بیش از ٢٣٠ کارگر عملا به تعطیلی کشانده شد و کارگرانش مبارزه جانانه ای را برای بازگشت بکار سازمان دادند و موفق شدند از تاریخ اخراج و تعطیلی تعمدی کارخانه توسط مدیریت در ١٨ تیر ماه سال ٩٢ ، با گرفتن رای بازگشت بکار و علیرغم ممانعت کارفرما از حضورشان در محل کار، به مدت ٩ماه تا پایان سال ٩٢ بیمه هایشان واریز و به عنوان کارگر شاغل این کارخانه حقوق دریافت کنند. کارخانه فولاد زاگرس متعلق به بخش خصوصی نیست و عمده سهام هایش متعلق به نهادهایی است که تحت اختیار دولت جمهوری اسلامی می باشند. عمده ترین سهامداران این کارخانه به ترتیب سهم عبارتند از: ٣٣ درصد صندوق بازنشستگان خدمات کشوری، نزدیک به ٣١ درصد صندوق بازنشستگان صنایع فولاد، ١۶ درصد صندوق سازمان تامین اجتماعی و ١٧،۵ درصد دانایان پارس متعلق به سپاه پاسداران. اما واقعیت این است که مافیای چپاول و غارت در صندوقهای بازنشستگی کشور (که همگی شان توسط این مافیا به ورشکستگی کشانده شده اند) سردمدار تعطیلی کارخانه فولاد زاگرس بوده است و شخص وزیر کار جناب آقای ربیعی در همسوئی با به تعطیلی کشانده شدن این کارخانه، کاری کرد که هیئت های تشخیص و حل اختلاف اداره کار قروه با گذشت پنج ماه از رای بازگشت بکار کارگران، رای خود را نقض و “به صرف انحلال شرکت” که عملا اقدامی برای دور زدن آرا قانونی این هیئت ها بود به ضرر کارگران اقدام به صدور رای کنند.

از آنجا که رای جدید هیئت حل اختلاف اداره کار قروه مبنی بر قطع رابطه کاری کارگران به صرف انحلال شرکت “قطعی و لازم الاجرا” صادر شده بود و طبق قانون چنین آرائی از لحظه  ابلاغ دارای اعتبار قطعی اجرائی می باشند لذا کارگران فولاد زاگرس در روند مبارزه برای دست یابی به خواستهایشان  خود را به بیمه بیکاری متصل کردند بدون اینکه این اتصال به بیمه بیکاری به لحاظ قانونی به معنای اختتام قطعی رابطه کاری آنان با کارفرما تلقی بشود. همچنین این کارگران میتوانستند حین تسلیم شکایت به دیوان عدالت، خواهان توقف اجرای رای اخراج هیات حل اختلاف اداره کار قروه شوند (که چنین نیز کرده اند) اما از آنجا که از یک سو احتمال تمام شدن مهلت یکماهه وصل به بیمه بیکاری (با توجه به طول کشیدن رسیدگی به شکایات در دیوان عدالت اداری) وجود داشت  و از سوی دیگر با تمام شدن این مهلت با تعمدی که وزیر کار و اداره کار شهرستان قروه در اخراج کارگران فولاد زاگرس به خرج داده بودند احتمال کار شکنی تعمدانه و عدم وصل انتقام جویانه این کارگران به بیمه بیکاری میرفت لذا کارگران فولاد زاگرس با درایت خود را به بیمه بیکاری متصل کردند بدون اینکه همانطور که اشاره شد چنین وصلی به بیمه بیکاری به لحاظ قانونی به معنای قطعی شدن اخراج آنان به حساب آید. کارگران فولاد زاگرس ضمن وصل به بیمه بیکاری و وقوف بر این نکته که چنین اتصالی به بیمه بیکاری به لحاظ قانونی به معنای نهایی شدن قطع رابطه کاریشان با کارفرما نیست، شکایتی را تسلیم دیوان عدالت اداری کرده اند و مصممانه در پی مبارزه و دادخواهی برای رسیدن به خواست هایشان می باشند. هر چند دسایس مافیای حاکم بر صندوقهای بازنشستگی  و وزارت کار با تحمیل شرایط طاقت فرسا بر کارگران فولاد زاگرس موفق به خانه نشین کردن بخشهایی از آنان شده است اما کارگران این کارخانه با سیل شکایت به دیوان عدالت اداری (تا لحظه تنظیم این خبر ١٠٠ شکایت، که همچنان ادامه دارد)  و در دستور گذاشتن تجمعات احتمالی، همچنان در پی دست یابی به خواست هایشان هستند.

لذا بر خلاف گزارش مبهم و کلی “کارگر فلزکار” که در فحوا، وصل شدن کارگران فولاد زاگرس به بیمه بیکاری را ختم کار کارخانه فولاد زاگرس و کارگرانش اعلام کرده است، چنین نیست. اینکه مبارزه  جاری کارگران فولاد زاگرس به کجا ختم شود چندان قابل پیشگوئی نیست اما چیزی که در این میان روشن است این است که کارگران تن به اخراج و تعطیلی کارخانه نداده اند و همه چیز به آخر نرسیده است.  بخشهایی از اطلاعیه اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٩ شهریور ماه ١٣٩٣)

 

پافشاری اداره کار قروه برتایید حکم اخراج کارگران کارخانه فولاد زاگرس ؟ اقدام این نهاد دولتی خشم کارگران فولاد زاگرس را برانگیخته است

٢٩ اردیبهشت: دیوان عدالت اداری رای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار قروه به اخراج کارگران فولاد زاگرس را تایید نکرده است. کارگران پیش از این اداره کار قروه را به کارشکنی و همراهی با کارفرما متهم کرده بودند. دیوان عدالت اداری ضمن شکستن آرای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار قروه خواستار بررسی مجدد شکایت کارگران فولاد زاگرس در شعبه هم ارز شده است. این رای به درخواست کارگران فولاد زاگرس که در شهریور ماه پارسال در اعتراض به تایید اخراجشان در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار قروه در دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند، صادر شده است. بنابر گفته منابع کارگری، اداره کار قروه در واکنش به شکسته شدن آرای صادره علیه کارگران درخواست تجدید نظر کرده است. اقدام این نهاد دولتی خشم کارگران فولاد زاگرس را برانگیخته است. براساس این گزارش، رئیس اداره کار قروه  حاضر نشد دلایل پافشاری اداره متبوعش بر اخراج کارگران را توضیح دهد. مدیران ارشد اداره کل کار کردستان نیز از این ماجرا ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. بنا بر این گزارش، اگر رای اولیه دیوان عدالت اداری در تجدیدنظر تایید شود، شکایت کارگران فولاد زاگرس این بار در اداره کار یکی از شهرستان‌های همجوار قروه بررسی می‌شود. گفتنی است کارخانه فولاد ذوب آهن زاگرس با زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در قروه از شهرستان‌های کوچک استان کردستان واقع شده است.(منبع ایلنا)

٣٠ اردیبهشت ١٣٩۴

٢٠ مه ٢٠١۵

نسان نودینیان