نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

باز هم در دفاع از حداقل مزد سه و نیم میلیون تومان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهرانی و حومه در بیانیهای به تاریخ 5  اسفند 94 خواهان »تعیین حداقل دستمزد باالتر از خط فقر )که کف آن در سال جاری سه و نیم میلیون تومان در ماه است(« شده است. 

این بیانیه در شرایطی صادر می شود که رژیم اسلامی به سرکوب فعالین کارگری شدت بخشیده و مشخصا سندیکای شرکت واحد را زیر ضرب گرفته تا بیانیه 7 تشکل کارگری را امضا نکند. رزمندگی و استواری رهبران سندیکای واحد در اینست که تبعید و زندان را به جان می خرند اما از خواست حیاتی حداقل مزد واحد کوتاه نمی آیند. آنها دوشادوش 12 تشکل کارگری دیگر، در مقابل طبقه سرمایه دار و دولتشان عملا قد علم کرده و خارج از مدار سه جانبه گرایی و افزایش مزد مطابق با تورم، پرچم مستقل کارگران را در دفاع از حداقل مزد برافراشته اند. 

 امسال در عرض چند هفته سه بیانیه از طرف 13 تشکل کارگری در دفاع از حداقل مزد واحد صادر شده است. جوهر مشترک این بیانیه ها تعیین حداقل مزد سه و نیم میلیونی مستقل از سرمایه داران و دولتشان است. توافق برسر یک رقم مشترک نشانگر رشد وحدت وهمبستگی در میان تشکل های کارگری است. از همه مهتر پرچمی است که میلیون ها کارگر مزد بگیر زیر خط فقر را می تواند متحد و بسیج کند.

سال 92 که اولین بیانیه مشترک 6 تشکل کارگری در دفاع از حداقل مزد دو میلیونی صادر شد، ما (انجمن کارگری جمال چراغ ویسی - سوئد و کمیته حمایت از مبارزات کارگری ایران – کانادا) موافق حمایت از این بیانیه بودیم. اما به مثابه جزئی از «نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران» منتظر حمایت نهادها شدیم. اما نهادها متاسفانه از این بیانیه حمایت نکردند. در سال 93 همان 6 تشکل کارگری خواهان حداقل مزد 3 میلیون تومانی شدند. ما از نهادها خواستیم که از این بیانیه دفاع کنند. نهادها به بهانه این که تعیین حداقل مزد کاری کارشناسانه و محتاج تحقیق و تفحص است زیر بار نرفتند. ما تصریح کردیم که حق خود می دانیم که به عنوان نهادهایی مستقل از بیانیه حداقل مزد حمایت کنیم. با این وصف برای حفظ یکپارچگی نهادها اطلاعیه جداگانه ندادیم. 

امسال که 7  تشکل کارگری بیانیه ای در حمایت از حداقل مزد سه و نیم میلیونی صادر کردند انجمن جمال چراغ ویسی پیشقدم شد و اطلاعیه ای را تهیه کرده خواستار حمایت نهادها شد. بعد از بحثهای اولیه نهادها این بار تصمیم گرفتند از بیانیه حداقل مزد سال 95 پشتیبانی کنند با این شرط که رقم سه و نیم میلیونی طرح نشود. بعد از دو سال سکوت بالاخره اولین اطلاعیه نهادها در حمایت از خواست افزایش حداقل مزد بدون ذکر رقم معین منتشر شد. وقتی 5 تشکل کارگری دیگر هم بیانیه ای در دفاع از حداقل مزد واحد صادر کردند. نهادها اطلاعیه ای در حمایت از این 5 تشکل تهیه کردند باز هم بدون این که ذکری از رقم معین به میان آورند. این بار ما حاضر نشدیم امضایمان را پای اطلاعیه ای بگذاریم که حتی به بیانیه 5 تشکل وفادار نیست. به همین خاطر ما برای اولین بار اطلاعیه جداگانه ای صادر کردیم و صریح و بی پرده از خواست افزایش حداقل مزد سه و نیم میلیونی حمایت کردیم.

وقتی بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد بیرون آمد نهادها بازهم تصمیم به حمایت از آنها بدون ذکر مبلغ گرفتند. نهادها حتی با آوردن جمله ای از متن بیانیه سندیکای واحد، که خواهان »تعیین حداقل دستمزد بالاتر از خط فقر (که کف آن در سال جاری سه و نیم میلیون تومان در ماه است)« می شد، مخالفت کردند. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم جداگانه و بی ابهام از بیانیه سندیکای شرکت واحد حمایت کنیم.

ما، بعنوان تشکل هایی که برای دفاع از جنبش کارگری در خارج از کشور ایجاد شده ایم، همراه و همصدا با تشکل های کارگری و تشکل های فعالین کارگری در ایران، بار دیگر از مزد حداقل سه و نیم میلیون تومان دفاع کرده و برای گسترش مقبولیت این مطالبه فعالیت می کنیم.


انجمن کارگری جمال چراغ ویسی – سوئد

 کمیته حمایت از مبارزات کارگری ایران – کانادا 

اول مارس 2016

متن اصلی بیانیه