نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

ما خواهان آزادى سهیل عربى هستیم !!!!

سهیل عربی یکی از چندین فعال اینترنتی است که هم اکنون در ایران در زندان به سر می‌برد. طبق آمار سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در ماه مه ۲۰۱۵ در مجموع ۱۶ روزنامه‌نگار و ۲۷ فعال اینترنتی و وبلاگ‌نویس در ایران در زندان بوده‌اند. وهمچنین درسال ٢٠١۶صدها نفر از فعالان سیاسی،اجتماعی و روزنامه‌نگاران ایران نیزدر روز پنج‌شنبه دهم تیرماه ١٣٩۵پیامک تهدیدآمیزی دریافت کردند که از آنها خواسته بود ارتباط خود را باکسانی که عناصر معاند خارج از کشور خوانده شده قطع کنند  اگر آقایان اینقدر دلسوز پیامبر هستند پس چرا فحش به ناموس پیامبراسلام ولعن ونفرین کردن اصحابه پیامبر راکه در هیچ یک از ادیان وجود ندارد را از واجبات اسلامی وترک آن را گناه می دانند.باید آنها در درجه اول خودرا محاکمه کنند تا میزان حرفها وشعارهایشان اندازه گیری شود.

لذا اول ملایان خودرا محاکمه کنند بعد امثال سهیل عربی و….

سهیل عربی، ۳۰ ساله، فعال اینترنتی و زندانی بند ۳۵۰ اوین مدیریت یک صفحه در فیس بوک، با نام «نسلی که دیگر نمی‌خواهد سوخته باشد» را بعهده داشت.موضوع فعالیتهای این صفحه در فیس بوک که کمتر از چهار هزار نفر عضو دارد، مسائل روز جامعه و سیاست در ایران بوده است.آقای سهیل عربی در دو دادگاه جداگانه به سه سال حبس و اعدام محکوم شد.

بنا به حکمى که در تاریخ ٩٣/٧/٢٧از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شده است ، به اتهام واهی تبلیغ علیه نظام و توهین به خامنه ای ، به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. این زندانی هم‌چنین در بخش دیگری از پرونده خود، به اتهام سب النبی به اعدام محکوم شده که این حکم پس از اعتراض وی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارسال شده است .

سهیل عربی با توجه به حرفه‌اش که عکاسی بوده است، از فعالان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک بوده که مطالبی را در نقد دولت و بعضاً با رویکرد طنز منتشر می‌کرده است. این زندانی عقیدتی، از جمله قربانیان پروژه سال گذشته اطلاعات سپاه برای برخورد با شهروندان فعال در فیس‌بوک است.

در همین رابطه برای نمونه ادمین‌های صفحه فیس‌بوکی “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بازداشت شده بودند و اتهام آنان نیز “سب النبی” اعلام شده بود که با دفاع وکلای خود از مجازات مرگ نجات یافتند.

سهیل عربی و وکیلش با اعتراض به اتهام سب النبی، مکرراً این اتهام را رد کرده‌اند. آنها هم‌چنین به ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام سب النبی استناد می‌کنند که می‌گوید: هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل‌قول از دیگری بوده است، ساب النبی محسوب نمی‌شود .

حکم اعدام سهیل عربی درحالی صادر شده بود قبلا که هر‌گاه متهم به سب ادعا کند که اظهارات وی از روی اکراه -غفلت- سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده، سب النبی محسوب نمی‌شود.

آذر ماه ۱۳۹۳،سازمان حقوق بشری «عدالت برای ایران» طی یک گزارش تفصیلی به ارائه موارد نقض حقوق بشر در پرونده سهیل عربی پرداخته است. بر اساس این گزارش؛

– نقض اصل منع بازداشت خودسرانه با دستگیری بدون ارائه حکم

– نقض اصل ممنوعیت شکنجه با اخذ اقرار تحت فشار روحی و تهدید

– نقض اصول دادرسی منصفانه به دلیل عدم دسترسی به مشاوره حقوقی و محرومیت از ملاقات با وکلا

– نقض حق آزادی بیان و حق حیات به دلیل حکم اعدام به دلیل پست‌های فیس‌بوکی

– نقض حقوق شهروندی با ممانعت از تماس و ملاقات با خانوادهاز جمله این موارد می باشد

ﺳﻪ ﻧﮑﺘﻪ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﻮﺩ :

ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺗﻤﮑﯿﻦ ﺍﺯ ﺣﮑﻢ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪ .

ﺩﻭ : ﻭﺛﯿﻘﻪ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﮐﻪ ﻭﺟﺎﻫﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻣﺒﻠﻎ ﻭﺛﯿﻘﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﺳﯽ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺪﺍﻧﯿﺎﻥ ﻋﺎﺩﯼ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻫﺎ ﺳﺎﻟﯽ ﺻﺪ ﻣﻠﯿﻮﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

ﺳﻪ : ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﭘﺸﯿﻤﺎﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ . ﻭ ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺟﺎﯼ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺑﻠﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺩﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﻟﺨﺮﻭﺟﯽ ﺟﺮﯾﻤﻪ ﻣﻀﺎﻋﻒ ﺍﺳﺖ

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» اتهامات ایراد شده علیه «سهیل عربی» و همچنین صدور حکم اعدام علیه وی را حیرت‌آور اعلام کرده بود. این سازمان دولت ایران را به بازنگری در قوانین جزایی این کشور و لغو آن دسته از موادی فراخوانده بود که بیان آزادانه عقاید را جرم شناخته و آن را مجازات می‌کند.

ما با حمایت از خواسته‌های حقوقی و قانونی سهیل عربی از تمامی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر، رسانه‌های جمعی، فعالان مدنی و سیاسی؛ واکنش مناسب و اقدام فوری نسبت به وضعیت سهیل عربی در حکم های قبلی وهرچه زود آزاد شدنشان را خواستاریم. ما امیدوار هستیم همگان نسبت به بیانیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های الحاقی آن مسئولانه رفتار کرده و با پرهیز کردن از بی‌عملی و سکوت اختیار کردن‌های مصلحتی، هدف والای انسانی دفاع از حقوق بشر را بدون تبعیض عملی کنند.

احسان فتاحی فعال حقوق بشر