نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

به این تراژدی های کارگری باید پایان داد

زمینها را حفر میکنیم تا خود و خانواده هایمان از گشنگی تلف نشویم و زنده بمانیم .اما آنها و صاحبانشان خیلی بیرحم تر از این حرفها هستند .ما را به سوی خود میکشند و می بلعندمان، پدران و مادران را از فرزندان و همسرانشان محروم میکنند .براستی این چه دنیای است که ما داریم .(یکی از کارگران معدن ماریکانا ) 

 در خبرها می بینی و می شنوی که در معادن چین، هند، شیلی، نیوزیلند، پرو، برزیل ، ایران ، اندونزی ،کشورهای افریقایی و……صدها کارگر معدن در درون زمین بلعیده شدند،دچار گاز گرفتگی شدند، جان خود را از دست دادند ،مردند و خانواده هایشان بی سرپرست و بی نان آور شدند.

سال گذشته، بیش از ۲۰۰۰ کارگر در معادن چین ، بر اثر حوادث ناشی از انفجار جان خود را از دست دادند
در منطقه زیانگفن ۲۵۴ کارگر معدن بر اثر ریزش معدن زیر تن ها خاک و سنگ زنده به گور شدند.
بر اثر انفجار در شمال شرقی کلمبیا ۱۲۴ کارگر معدن ذغال سنگ در اعماق زمین فرو رفتند و مردند
در اوکراین ۱۰۶ معدنچی اوکراینی بر اثر انفجار ذغال سنگ در نوامبر ۲۰۰۷ جان خود را از دست دادند
دو سال پیش بیش از سیصد کارگر بر اثر انفجار در معدن سومای ترکیه کشته شدند
در کنگو ۶۰ معدن چی بر اثر فرو ریختن خاک ،سنگ و طلا در عمق ۱۰۰ متری زمین دفن شدند بدون انکه کسی به یاریشان بشتابد
جان کی، نخست وزیر زلاند نو خود را “شریک و عزادار” خانواده های ۳۰ معدن چی شهر گری ماوت که در اثر انفجار گاز متان جان خود را از دست داند، دانست
در عمق ۱۵۰ متری زمین ۲۹ کارگر معدن در نیوزیلند زیر زمین محصور شدند و کشته شدند
در معادن لونتو اندونزی ۱۷ کارگر بر اثر انباشت گاز متان و در نتیجه انفجارآن، در نبودعدم ایمنی کار جانشان گرفته شد
در بهشت معادن ایران (کرمان ) ۱۸ کارگر بر اثر انفجار گاز در معدن ذغال سنگ در درون زمین بلعیده شدند
در معدنی در شهر سوانسی کشور ولز بر اثر ریزش یکی از دیوارهای معدن و ابگرفتگی گرفتار شدند و دفن شدند
امروز هم معدن یورت استان گلستان ایران فرو ریخت و تا الان خبر دهها کشته و زخمی بیرون امده است و دهها کارگر هنوز در معدن گیر افتاده اند که مشخص نیست چه تعدادی جان به در می برند. مثل سایر تراژدی های دیگر که در معادن جهان روی میدهد ،عدم ایمنی کار دلیل این انفجار بوده است. مقصر و مسئول اصلی این تراژدی کارفرما ها و حامیانش سپاه پاسدارن و بسیج مسضعقین و کل روسای جمهوری اسلامی هستند.
اینها فقط چند نمونه ناچیز از مرگ معدن چیان در جهان است که در معادن قانونی و ثبت شده که توسط رسانه های دولتی منتشر میشوند.صدها معدن غیر قانونی در کشورهای آسیایی،افریقایی و امریکایی وجود دارند که به دلیل عدم ایمنی کار جان کارگرها را میگیرد و اگر آمار کشته شدگان سه رقمی نباشد خبرش جایی درز نمیکند.
این تراژدیهای کارگری یک واقعیت اشکار را به تصویر میکشد که تضاد طبقاتی ،منافع و سودآوری سرمایه، سیاه و سفید ،ملیت و نژاد ،هموطن و هم زبان و مذهب نمیشناسد. دیروز در چین اتفاق افتاد امروز در استان گلستان و زبانم لال فردا در اصفهان و کرمان و یا هر جای افریقا و……….
مکیدن خون کارگر، مدفون کردنش زیر معدنها، دستگیری و زندانی کردن، اعدام، به رگبار بستن و …. نیاز سرمایه داری برای سود بیشتر بهر شکل و شیوه ای است. این مهم را بخشی از کارگران می دانند اما متاسفانه آن آگاهی طبقاتی که باید بهش مسلح شوند و به جنگ سرمایه بروند کمتر وجود دارد. این آگاهی طبقاتی را باید گسترش داد و برای آن کار کرد.
کارگران باید به این واقعیت پی ببرند و برای مقابله با تعرض و خون مکیدن روزانه سرمایه دارها به حرمت انسانی شان باید کمیته ها ، تشکلها و حزب کمونیستی خود را با اتکا به رهبران کارگری وبه پراتیک دراوردن تئوریهای مارکس تشکیل دهند.بدون ایجاد” تحزب کمونیستی کارگری” در درون طبقه کارگرمبارزات روزانه کارگران راهی به جایی نمی برد و غیر از این وقت تلف کردن و گول دادن خود و کل طبقه کارگر است.
در پایان جان باختن کارگران معدن یورت آذر شهر را به خانواده هایشان و تمام هم طبقه هایمان تسلیت میگم. این تراژدی قلب هر انسانی که خود را هم نوع و از جنس آن کارگران و خانواده هایشان می داند به درد می آورد. امروز کارگران جان به در برده و خانواده های جان باختگان این حادثه دردناک، نیاز به حمایت همه جانبه هم طبقه هایشان در سایر معادن و کارگاه و کارخانه های دیگر ایران و جهان دارند. باید به یاری شان شتافت و دردی را دردهایشان کاست.

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران


بختیار پیرخضری
سوم مه ۲۰۱۷