نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

احمدرضا جلالی به اعدام محکوم شد!

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر زندانی در ایران به اتهام "محاربه" به اعدام محکوم شده است. او پیش از بازداشت مقیم سوئد بود و مقا‌م‌های وزارت خارجه سوئد نیز در جریان این حکم قرار گرفته‌اند.



  "کمپین حقوق بشر در ایران" از قول یک منبع مطلع به وضعیت احمدرضا جلالی، استاد و پزشک زندانی در ایران خبر داده که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب او را به اتهام "محاربه" به اعدام محکوم کرده است. این حکم روز شنبه (۲۹ مهر/ ۲۱ اکتبر) به وکیل احمدرضا جلالی ابلاغ شده است.

کمپین حقوق بشر در ایران می‌گوید این زندانی و خانواده‌اش احتمال آزادی او را می‌دادند اما با حکم اعدام مواجه شده‌اند و اکنون در شوک این خبر هستند. آخرین جلسه دادگاه احمدرضا جلالی که منجر به صدور حکم اعدام شده روز ۲۴ سپتامبر (دوم مهرماه) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است.

بنابر این گزارش، وکیل احمدرضا جلالی در دادگاه بیش از دو دقیقه فرصت دفاع از او را پیدا نکرده و به مدارک جمع‌آوری شده این زندانی مبنی بر بی‌گناهی نیز که خانواده‌اش در اختیار دادگاه قرار داده بود، توجهی نشده است. همچنین به شکایت او علیه بازجویانش نیز توجه نشده است. این پزشک زندانی از بازجویان خود شکایت کرده بود که علیه او پرونده‌سازی کرده و او را به زور به اعتراف واداشته‌اند.

یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران درباره جزئیات اتهام‌های وارد شده به احمدرضا جلالی گفته است: «به او اتهام همکاری با دولت اسراییل را وارد کرده‌اند و همچنین اصرار داشته‌اند که بگویند دولت اسراییل مخارج تحصیل و اقامت او و خانواده‌اش را در سوئد پرداخت می‌کرده است. احمدرضا دعوت‌نامه دانشگاه را نشان داده و گفته هیچ ارتباطی با دولت اسراییل نداشته است اما فایده نداشته است.»

بنابر گزارش رسانه‌های سوئدی، وزارت امور خارج سوئد نیز از حکم اعدام احمدرضا جلالی مطلع شده و درباره آن با مقام‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم نیز گفت‌وگو کرده است. احمدرضا جلالی ساکن سوئد است اما شهروند این کشور نیست.

احمدرضا جلالی در ایران در رشته پزشکی تحصیل کرده و در مرکز حوادث طبیعی کار می‌کرده است. او در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل  به سوئد می‌رود و در آنجا در همین رشته مدرک دکترایش را می‌گیرد. او فوق دکتری خود در رشته مدیریت بحران را در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شده است.

در گزارش‌ها آمده است که آقای جلالی هرسال چندین بار به دعوت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران به این کشور سفر می‌کرده و هیچ وقت با مشکلی روبرو نبوده است. آخرین بار او در اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران رفت که بازداشت و روانه زندان اوین ‌شد. اتهام این پزشک، "همکاری با دول متخاصم" عنوان شده است.


منبع: دویچه وله فارسی