نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

کارگران راهی زندان می شوند،عامل نهاد امپریالیستی به نمایندگی فعالین کارگری جایزه می گیرد!

طی یک دهه که جنبش کارگری برای دفاع از منافع خود بیش از گذشته در جدال با سرمایه‌داران قرار دارد، شاهد بوده‌ایم که بسیاری از فعالین و پیشروان‌اش راهی زندان شده و یا تحت تعقیب و پی‌گرد قرار گرفته‌اند.  در همین رابطه و در یک دهه‌ی گذشته بسیاری از کارگران از کار اخراج و دچار مشکلات اقتصادی مضاعفی شده‌اند؛ برخی اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و هیئت‌مدیره‌ی سندیکای کارگران نی‌شکر هفت تپه از جمله موارد ذکر شده هستند . از سوی دیگر در جریان اعتصاب‌های کارگران و به‌ویژه در جریان اعتراض‌های کارگرانی که کارخانه‌‌های آن‌ها ورشکسته و یا نیمه‌تعطیل بوده، کارگران تحت فشارهای اقتصادی شدیدی قرار داشته‌اند و راه‌حل‌های متفاوتی در این‌گونه موارد ارائه شد.  ایجاد صندوق‌های مالی و جمع‌آوری کمک‌های مالی از دیگر کارگران و فعالان کارگری روشی بوده و هست که در این موارد کارگران را یاری می‌کند و ضمناً به آن‌ها استقلال مالی می‌دهد؛ یعنی کارگران که تحت فشار اقتصادی شدید قرار دارند با کمک هم‌طبقه‌ای‌های‌شان روی پای خود می‌ایستند و اشخاص و جریانات غیر‌کارگری نمی‌توانند از آن‌ها سوء‌استفاده کنند. در طول تاریخ مبارزه‌ی طبقاتی کارگران، بارها شاهد بوده‌ایم که سرمایه‌داران و عوامل آن‌ها سعی نموده اند تا از شرایط اقتصادی کارگران سوء‌استفاده کرده وآن‌ها را بخرند و یا به خود وابسته نمایند و بدین شکل بخشی از جنبش کارگری را به انحراف بکشانند.

طی سالیان طولانی مبارزه‌ی طبقاتی، هر دو روش خود را کامل‌تر کرده و شکل‌های جدیدتری یافته‌اند. طی یکی دو دهه‌ی گذشته نهاد آمریکایی به نام «سولیداریتی سنتر» که بودجه‌ی خود را آشکارا و مستقیماً از دولت آمریکا می‌گیرد، بسیار سازمان‌یافته و در مقیاس جهانی شروع به فعالیت نموده و در کشورهای بسیاری دفتر و یا نمایندگانی دارد که فعالیت این نهاد امپریالیستی را گسترش داده‌اند و با بسیاری از تشکل‌های کارگری – از آمریکای لاتین گرفته تا کشورهای عربی و ترکیه و … – ارتباط بر قرار نموده است. نمایندگان رسمی این نهاد به دلیل شرایط ایران در خارج ازکشور هستند و در رأس آن‌ها «مهدی کوهستانی» قرار دارد. وی بارها تلاش کرده که با پیشنهاد کمک مالی جنبش کارگری را به بی‌راهه بکشاند اما نقش او و نهاد سرمایه‌داری جهانی‌ توسط برخی از فعالین کارگری  از پرده بیرون افتاد و افشا شد. خوش‌بختانه با بالاگرفتن این بحث و هشدارهای جدی در این رابطه، این نهاد نتوانست پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در جنبش ما داشته باشد؛ اما به هر شکل خطر آن دائمی است و مبارزه‌ی متقابل در این مورد هم‌چنان در آینده نیز وجود خواهد داشت. در واقع با وجود تمام مشکلات اقتصادی شدید و استبداد، کارگران همچنان سعی می‌کنند استقلال مالی خود را حفظ نموده و در مقابل نهادهای سرمایه‌داری جهانی سر خم نکنند.
اما اکنون مدتی است که موج جدیدی از بگیر و ببندهای فعالین کارگری به راه افتاده و بسیاری از کارگران تحت پیگرد قرار گرفته‌اند و یا در زندان به سر می‌برند و تشکل‌های کارگری با تمام توان در دفاع از آن‌ها به میدان آمده‌اند. بازداشت بیش از بیست ماهه‌ی رضا شهابی نیز از این جمله است و فعالین کارگری در دفاع از این کارگر زندانی با ابتکار عمل مناسب، کمیته‌ی دفاعی ایجاد نموده‌اند که تاکنون موفقیت‌های خوبی به همراه داشته و در مدت کوتاهی حدود 500 نفر از کارگران به عضویت آن درآمده‌اند. گزارش لحظه‌به‌لحظه وضعیت رضا شهابی و تبلیغات وسیع در این رابطه، از جمله فعالیت‌های این کمیته بوده است. بیش‌تر فعالین و رهبران تشکل‌های کارگری که در یک مبارزه‌ی نابرابر از منافع جنبش کارگری با چنگ و دندان دفاع می‌کنند، در این راه هزینه‌های زیادی پرداخت نموده‌اند. شخص رضا شهابی نیز از جمله کسانی بوده و هست که همیشه مخالف وابستگی مالی به نهادهای سرمایه‌داری و از جمله سولیداریتی سنتر و عواملی هم‌چون «مهدی کوهستانی» بوده است و حالا که وضعیت رضا شهابی به همت فعالین صدیق جنبش کارگری در سطح وسیعی تبلیغ شده و تا حدود زیادی به مسئله‌ی روز تبدیل گردیده، شگفتا که حقوق بشر «مهدی کوهستانی» را مفتخر به دریافت جایزه به نمایندگی از «رضا شهابی» کرده است! با این کار در واقع «حقوق بشر» با یک تیر دو نشان زده است؛ اول این که نقش فعالین واقعی جنبش کارگری را نادیده و یا کم‌رنگ جلوه داده و از سوی دیگر نقش مأمور نهاد سرمایه‌داری جهانی را که به حاشیه رفته بود و کم‌رنگ شده بود، بار دیگر به صحنه می‌آورد و در ویترین خود قرار می‌دهد. اگر آن‌ها واقعاً دلسوز رضا شهابی هستند چرا در غیاب او، با خانواده و یا کمیته‌ی دفاع از وی تماس نگرفته و سؤال نکردند که جایزه‌ی حقوق بشر را به چه کسی به عنوان نماینده بدهند؟! چرا اهدای این جایزه را به کارگران و فعالین کارگری هم‌فکر رضا اعلام نکردند تا آنان در صورت صلاح‌دید نسبت به دریافت آن اقدام کنند؟! مهدی کوهستانی و نهادی که او در آن فعالیت دارد، نه تنها تا کنون هیچ نقش مثبتی در جنبش کارگری ایفا نکرده‌اند، بل‌که برعکس فقط تلاش کرده‌اند که فعالین کارگری را به  نهادهای سرمایه‌داری جهانی متصل و وابسته کرده و از این طریق آنان را از مسیر مبارزه‌ی طبقاتی منحرف کنند.
رضا شهابی طی بیانیه‌ی شماره 16 کمیته‌ی دفاع از وی به تاریخ 30 دی‌ماه، رسماً اعلام نمود که :

«شنیده‌ام جایزه‌ای با عنوان حقوق بشر در حوزه‌ی کارگری به نام من اعلام و به شخصی به نام «مهدی کوهستانی» تحویل شده است. لازم می‌بینم به اطلاع عموم برسانم که نه بنده و نه هیچ یک از اعضای خانواده و نیز دوستانم که باور به استقلال کارگری دارند، در جریان این اتفاق نبوده‌ایم.
همچنین لازم به توضیح است که «مهدی کوهستانی» نه نماینده و نه همفکر من است.
در پایان از دوستان و عموم کارگران و تشکل‌های کارگری درخواست دارم که هر موردی را تنها با کمیته دفاع ازاینجانب مطرح نمایند.»
بدین وسیله هم‌چون کارگر در بند رضا شهابی  به نوبه‌ی خود اهدای این جایزه به مهدی کوهستانی را بی‌اعتبار و بی‌ارزش دانسته و نقش او و انواع تشکل‌های بین‌المللی سرمایه‌داری که می خواهند از کارگران سوء‌استفاده کنند را محکوم کرده و بر ضرورت استقلال  طبقه‌ی کارگر تأکید می نمایم.


محمد حسین
بهمن ماه   1390