نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

سفره کارگران درآستانه سال۹۶همچون سال گذشته خالی ماند !

 صدای بی صدایان باشیم

باردیگر کوه موش زائید

 

با اعلان شاد باش های نوروزی به یکایک شما، اعلام رقم تلخ ۹۳۰هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد سال ۹۶، در سحرگاه چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ برابر با ۱۵ مارس ۲۰۱۷، برای امسال هم دوره معرکه گیری کذایی شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد به آخر رسید و درست به همان نمایشی بدل شد که پیشتر فعالین کارگری مستقل بر آن تاکید ورزیده و پای می فشردند.  ادامه مطلب ...

نقش زنان در قافله تمدن و رهائی

آیا میانگین بلوغ جوامع بشری آمادگی و وداع با پیش تاریخ نرینه و امتیازات ناشی از آن را دارد؟!

نقش زنان در قافله تمدن و رهائی
فارغ از ارزش گذاری، و به عنوان یک واقعیت تلخ و گزنده تاریخی، زنان در مجموع بیشترین باراجتماعی را در پیش برد قافله تمدن بشری و به همان اندازه بیشترین ستم و استثمار و سرکوب را بردوش خود حمل کرده اند. بسیار بیشتر از وزن اجتماعی خود به عنوان نیمی از جامعه چه درعرضه تولید و خدمات اجتماعی رسمی و چه درحوزه های گوناگون تولیدی و اشکال گوناگون کارعاطفی-اجتماعی غیررسمی. 

ادامه مطلب ...

حداقل دستمزد سال ۹۶

مبارزه برای افزایش دستمزد امری حیاتی است. یک امر مهم مبارزه اقتصادی کارگران مبارزه برای افزایش دستمزد بر پایه حداقل دستمزد می باشد. نرخ حداقل دستمزد باید بنا به رشد تورم و گرانی و نوع فراوری کار باشد. نرخ حداقل دستمزد باید بر حسب هزینه های روزمره زندگی محاسبه شود. هزینه های روزمره یک خانواده عبارتند از خوراک، پوشاک، هزینه مدرسه و تحصیل بچه ها، کرایه خانه، بهداشت، رفت و آمد، تفریح و مسافرت، مهمانی دادن، ورزش حرفه ای یا غیر حرفه ای و خرج آب و برق و گاز و غیره می باشد. مبازره اقتصادی جدا از مبارزات سیاسی و اجتماعی نیست و به هم گره خورده اند.   ادامه مطلب ...

روز جهانی زن، روز تمرکز بر حقوق بشر

یادداشتی به مناسبت هشتم مارچ

امسال سی و نه سال است که زنان ایران روز جهانی زن را در بدترین شرایط ممکن و به امید گشودن دریچه ای به سوی آزادی و برابری گرامی می دارند؛ روزی که برگزاری اش در هر سال سخت تر از سال پیش بوده، و همیشه تاوانی چون کتک خوردن و بازداشت و زندان را به همراه داشته است. 

ادامه مطلب ...

هشتم مارسی دیگر! در گرامی داشت هشتم مارس امسال!

اسماعیل مولودی ۶ مارس ۲۰۱۷

کلارا زتکین سوسیالیست آلمانی در سخنرانی اش در گردهمایی سوسیالیستها در ۱۹۱۰ در دانمارک چنین گفت؛ 

ادامه مطلب ...

نبرد براى رهایى زنان از کوره راه نبرد طبقاتى میگذرد

به پیشواز هشتم مارچ 

هشت مارچ همه ساله به نام روز تجدید تعهد و مبارزه برای رهایی زنانِ از قید ستم طبقاتی و جنسی توسط زنان و مردانِ آزادی خواه جهان گرامى داشته میشود. این سنت سوسیالیستى أساسا و تاریخا ریشه در اعتراض زنانِ کارگر و زحمتکشی دارد که ۱۶۰ سال قبل از امروزعلیه بربریت ، ستم و استثمار نظام سرمایه داری به پا خاستند. نظام سرمایه داری و مردسالاری همچنان به حیات نامیمونش ادامه داده است، اما مبارزه با آن نیز در اشکال و زمینه های مختلفی ادامه دارد. با گذشت هر سال و با عزمِ راسخترِ، مبارزات گستردۀ زنان براى رهایى از ستمِ طبقاتی، تاثیرات عمیق و عظیمى را به نفعِ  فتح سنگرهاى جدید و تأمینِ حقوق پامال شدۀ شان در سراسر جهان به همراه داشته و ارتجاع  رنگارنگ را به عقب نشینى و تمکین واداشته است. علی الرغم این دست آوردها هنوز هم بى حقوقى، نابرابری و ستم مضاعف بر زنان در سطح جهان بیداد می کند. 
ادامه مطلب ...

٨ مارس ١٩١٧ روزی که تظاهرات زنان جرقه انقلاب روسیه را زد

در ٨ مارس امسال به صدمین سال آنروزی سلام میدهیم که کارگران زن/ زنان کارگر در پتروگراد پایتخت روسیه تزاری به خیابان ریختند تا روز جهانی زن را جشن بگیرند و با تظاهرات پرشور و جسورانه شان همزمان جرقه انقلاب ١٩١٧ روسیه را زدند. آنچه برای شوریدگان و بپاخاستگان آن روز، کم و بیش روشن بود این بود که ترکیب استثمار سرمایه داری با ستمگری و استبداد تزاری جانشان را به لب رسانده بود. آنچه برایشان روشن نبود و به فکر هیچ کسی هم نرسیده بود آن بود که تظاهرات ٨ مارس (٢٣ فوریه تقویم قدیم روسیه) آن سال شان به روز اول “انقلاب فوریه ١٩١٧” روسیه بدل گردد.  ادامه مطلب ...

حرکتهای اعتراضی مردم به جان آمده علیه چپاول و سرکوب آخوندی در مشهد، مشکین شهر و بهبهان

روز یکشنبه گروهی ازکارگران نیبُر‌ مجتمع کشت‌ و صنعت هفت تپه خوزستان در اعتراض به واریزنشدن حق بیمه در محوطه کمپ نی برها تجمع کردند.

هم‌چنین کارگران شهرداری مشکین شهر و کارگران پیمانی شهرداری بهبهان در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه حقوق و نداشتن امنیت شغلی در این شهرها اعتراض کردند.

یک عضو مجلس آخوندی از خوزستان گفت:‌پساب های سمی پتروشیمی ماهشهر به رودخانه ها می ریزد که زمینه ساز ابتلا به انواع سرطان هاست. وی گفت فعال کردن مراکز تصفیه پساب از سوی صنایع پتروشیمی ماهشهر جدی گرفته نمی شود, عباس پاپی زاده افزود:‌ علیرغم طرح این مسئله ، دولت و سازمانهای مختلف از جمله وزارت نفت ، سازمان محیط زیست و غذا و دارو هیچ گونه اقدام عملی انجام نداده اند.

ادامه مطلب ...