نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

ازادی بیان در محاصره ی مقدسات

روز چهارشنبه ۷ ژانویه تروریست های اسلامی با ترور تعدادی از کاریکاتوریست های نشریه ی شارلی ابدو به بهانه ی توهین به مقدسات ، توحش اسلامی و فرهنگ ارتجاعی را در مقابل ازادی بیان و روشنگری قرار دادند. نشریه ی شارلی ابدو با داشتن افکار چپ مدت مدیدی است که با بیان طنز به نقد مذاهب و سیاست های دولت های دسته راستی پرداخته است تا عقاید خود را نسبت به سیاست های دولت های سرمایه داری که گریبان گیر توده های پیشرو و انقلابی است بیان کند.با حمله ی حشیانه ی تروریست های اسلامی به نشریه ی شاری ابدو که منجر به کشته شدن تعدادی از ناشران و کاریکاتوریست ها شد تظاهرات های بسیاری در سراسر اروپا در دفاع از ازادی بیان و رادیکالیسم به راه افتاد.  تروریست های اسلامی که قصد ایجاد رعب وحشت در میان انسان های ازادی خواه و منتقد را داشتند با موج خروشان حرکت توده ای علیه ارتجاع مواجه شدند.این حرکت توده ای و رادیکالیسم نشان داد که با ترور و گلوله و توحش اسلامی و ارتجاعی هیچ گاه مرعوب نخواهد شد. دل گرمی این انسان ها باعث شد شماره ی بعدی این نشریه استوار بر مواضع قبلی خود پنج میلیون نسخه فروش کند.حضور تعدادی از سران کشورها در تظاهرات پاریس در دفاع از ازادی بیان و علیه تروریست بسیار ظاهری و بی شرمانه بود کسانی که دستشان به خون انسانهای ازادی خواه و چپ الوده است. کسانی که بانی تشدید افکار پوسیده و تروریستی در دنیا هستند.

بی شک این افراد بی شرم نه تنها از ترور این روزنامه نگاران متاثر نیستند بلکه این حمله ی تروریستی از سیاست های کثیف این دولت ها در مقابل پیشرفت و رادیکالیسم و ازادی بیان در بین انسان ها است. حمایت ظاهری این دولت ها از این جنبش ها در مقابل تروریست برای به دست اوردن اعتبار و مشروعیت بخشیدن به حمله ی میلیتاریستی به بهانه ی مبارزه با تروریسم به کشور هایی چون افغانستان و عراق و سوریه برای از بین بردن تفکراتی که علیه وضع موجود هستند و در مقابل در تلاش هستند که افکار ارتجاعی و مذهبی و ناسیونالیستی را بیشتر به نفع خود و در مقابل تفکرات آزادیخواهانه قرار دهند. رشد گروه های راسیستی و فاشیستی در المان و کشورهای دیگر اروپا و بهره گیری گروه های فاشیستی از تراژدی شارلی ابدو برای توجیه سیاست ضد خارجی و پناهندگی خود نگران کننده است حمله ی گروه های راسیستی در اروپا به کمپ های پناهندگان بی گناه و ازار و اذیت انها و ایجاد نا امنی و اشفتگی در جامعه نتیجه ی رشد دو ایده ی فاشیستی و اسلام سیاسی ارتجاعی است.
مسئله ی ازادی بیان بعد از حمله به نشریه ی شارلی ابدو به یکی از بحث های داغ خبر ساز در میان مخالفان و موافقان محدود کردن ازادی بیان تبدیل شده. پاپ و جمهوری اسلامی و حامیان ادیان و مذاهب با ترفندی ریا کارانه ضمن محکوم کردن ترور روزنامه نگاران هر نوع نقد و به طنز کشیدن مقدسات را توهین تلقی می کنند و خواهان محدود کردن ازادی بیان هستند. اصولا مذاهب و دولت های دسته راستی با تقدس گرایی و با پیچیدن حصار تقدس به دور خود سعی بر حفظ منافع و سنن ارتجاعی و پوچ خود دارند.این جبه گیری پاپ و جمهوری اسلامی علیه ازادی بیان دور از انتظار نیست و نشان گر بی مایگی و بی ثباتی چنین ایده هایی و ترس از از دست دادن منافعشان است.
هر گونه تلاش برای سانسور کردن عقاید و انتقادات به منظور دفاع از مقدسات نقض صریح ازادی بیان تلقی می شود.تلاش برای از بین بردن سنن پوچ و و تقدس زدایی از جامعه تنها راه حفظ و اجرای ازادی بی قید شرط بیان است.تنها راه رسیدن به یک دنیای بهتر و ممانعت از رشد دو پدیده ی ارتجاعی و نجات بشریت از چنگال فاشیست و راسیست و ارتجاع اسلامی پا به میدان گذاشتن گروه های کمونیستی و چپ علیه این دو جریان ارتجاعی است .


بابک سراج
ژانویه ۲۰۱۵