نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...
نان و گل سرخ

نان و گل سرخ

ما در اینجا از دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می گوئیم...

حملات انتحاری در کابل «۴۰ کشته» و «۳۰ زخمی» برجای گذاشت


قبل از ظهر پنجشنبه ۷ دی سه انفجار در حوزه ششم در غرب کابل رخ‌داده است.

به گزارش «آمدنیوز»، صبح پنجشنبه ۷ دی ساختمان مرکز فرهنگی اجتماعی «تبیان» و خبرگزاری صدای افغان «آوا» در غرب کابل هدف حمله انتحاری قرارگرفته است.

خبرگزاری صدای افغان «آوا» با نشر خبری در وب‌سایت خود نوشته: «براثر وقوع سه انفجار در دفتر این خبرگزاری در غرب کابل، دست‌کم سی‌ودو نفر ازجمله تعداد زیادی از دانشجویان و ۳ خبرنگار کشته شدند.»  براثر این انفجار که در ساختمان خبرگزاری “صدای افغان” و “مرکز فرهنگی تبیان” رخ داد بیش از «سی و دو نفر» جان‌باخته و شمار زیادی زخمی شدند.

بیشتر قربانیان حمله انتحاری از شرکت‌کنندگان در یک گفتمان علمی پژوهشی گزارش‌شده که در حال برگزاری بود. خبرگزاری صدای افغان نوشته که در انفجار نخست، یک حمله‌کننده انتحاری مواد انفجاری همراهش را در دفتر این رسانه منفجر کرده است. گفتنی است در این ساختمان دفتر نهاد فرهنگی و اجتماعی ‘تبیان’ نیز واقع است.

«حسن حسینی»، مسئول خبرگزاری افغان – آوا در کابل می‌گوید «امروز نشستی از دانشجویان در این دفتر جریان داشته است.» این نشست علمی و پژوهشی برای بحث روی سالروز “ششم جدی (هجوم نیروهای شوروی به افغانستان) ” برگزارشده بود.

«سید عیسی حسینی مزاری» رئیس مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان در مصاحبه با بخش پشتوزبان خبرگزاری پارس تودی، کشور «آمریکا» را مقصر این حملات و ناامنی‌ها خوانده است.

وی اظهار داشت: «به نظر من مقصر اصلی اوضاع فعلی افغانستان، کشورهای غربی و در رأس آن امریکاست که شرایط کنونی کشور ما را به این حال‌وروز گرفتار ساخته است و نمی‌گذارند که در افغانستان امنیت برقرار شود و مطمئناً عامل اصلی شرایط و بحران افغانستان آمریکا است.»

خبرگزاری صدای افغان – آوا در شرح چگونگی انفجار صورت گرفته نوشته: «در ابتدا حوالی ساعت ۰۹: ۵۰ دقیقه به‌وقت محلی کابل یک حمله انتحاری رخ داد و حمله دوم دقایقی پس‌ازآن به وقوع پیوست.»

این خبرگزاری نوشته است: «درحالی‌که آمبولانس‌ها و خودروهای پلیس در حال انتقال جان‌باختگان و مجروحان از محل این حادثه بودند، انفجار سومی نیز رخ‌داده است.»

«نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخلی کشور افغانستان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته: «حمله نخست، انفجار انتحاری و دو انفجار دیگر ناشی از مین بوده است.»

به گفته وی، در این انفجارها دست‌کم «چهل نفر کشته» و «۳۰ نفر» زخمی شده‌اند که تمامشان غیرنظامیان هستند. منابع بیمارستانی افغانستان نیز شمار تلفات انفجار در کابل را «۱۳ کشته» و «۵۰ زخمی» اعلام کرده‌اند.

تاکنون کسی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است. گروه «طالبان» نیز اعلام کرده که این انفجار توسط آنها صورت نگرفته است،اما در ماه‌های گذشته نیروهای “داعش” بارها در این منطقه شیعه‌نشین کابل به عملیات تروریستی دست‌زده‌اند.